Träning och vikt

Äntligen har jag börjat få lite ordning på min träning! Har planerade träningar regelbundet så det inte är så lätt att hoppa över dom.

Börjar på tisdagar med mammabarn gympa med Moa mitt på dagen när Max är på dagis. Denna träningsformen har dock uteblivit lite för många gånger i mitt tyckte men det beror bland annat på att bilen har varit på verkstad så jag har inte hunnit ta mej in för att hinna hem i tid för att hämta Max från dagis. Skön form av träning då jag kan ha med Moa och man själv kan välja lite hur svårt man vill göra det för sej. Eftersom det är andra mammor där med så förstår dom om man måste avbryta för att trösta sitt barn eller liknande och alla förstår varandra. Alla har ju nyligen fött barn så vi är alla i samma sits.

Nästa träningspass är på tisdagskvällen då det är skivstång-spinn. Då jag endast har spinnkort så känns detta passet välbehövligt för mej (all passträning sker på Friskis o Svettis förresten). Först 60 minuters styrka i form av ett skivstångspass och sedan 30 minuters spinning på det. Hela kroppen genom- och slutkörd efter detta passet.

Nästa pass är på torsdagar och är ett 75 minuters spinningpass där man spinner i 60 minuter istället för 45 som det är på normallånga spinningpass. Detta passar mej mycket bra då jag bytte ut ett vanlilgt spinnpass mot skivstången på tisdagarna och där med förlorade lite spinntid.

Det fjärde passet som är inplanetat under veckan är att jag ska komma ut någon gång under helgen och ta en löprunda. Har än så länge kommit ut två gånger och det känns helt ok. Inte alls i samma form som jag var innan men det är härligt väder ute och jag får vara för mej själv med mina tankar för en stund.
Eller tja.. Det där med att det har gått ok kan man ju se som man vill. Dagens runda gick bra men för två veckor sedan när jag var ute och sprang så slog jag självklart i backen på en isfläck. Trodde att "Grisarundan" som jag brukar springa skulle vara snöfri och det var den ju också.. Bara det att halva sträckan var full med is istället, så jag fick så snällt försöka gå/jogga så fort jag vågade. Men innan jag insåg att det var så halt var jag ju tvungen att dra dit ordentligt. Tur att inte tant bröt lårbenshalsen ;). Har fortfarande, nu två veckor efter, kvar lite av det enorma blåmärke som blev på min högra höft. Man lär så länge man lever...

Med dessa passen har jag nu fyra planerade pass i veckan utspritt över tre dagar. Sedan så försöker jag komma ut och gå så mycket som det hinns med också. Försöker ha som mål att gå och hämta Max från dagiset (förlåt, menar så klart förskolan) så ofta jag kan. Visst, det är ju ingenting mot mina 6 träningspass (9,5 timme) på 5 dagar (mån-fre) plus tävling lördag o söndag som man gjorde när man var aktiv (jag talar så klart om när jag spelade pingis aktivt). Men det var innan jag hade två barn. Dessutom var jag ju aktiv på elitnivå då. Det är jag ju inte nu. Och utöver det cyklade jag till och från jobbet och var även ute och sprang så fort jag orkade. Men jag försöker även nu att få in så mycket vardagsmotion som möjligt. Jag vill inte heller lägga så många timmar på träning längre utan hellre spendera tid med barnen. Självklart så vill jag lägga en del tid på träning då jag tycker att det är väldigt roligt att träna och skönt att hålla igång. Men jag har fått lite andra prioriteringar nu som mamma.

Nu när jag har börjat träna mer regelbundet hoppas jag också att jag snart ska få bukt på min vikt med. Har fortfarande 6kg kvar att gå ner efter graviditeten och kommer fortfarande inte i mina byxor. Känns jobbigt att inte känna igen sin kropp när man tittar sej i spegeln. Jag förstår självklart att den inte kan bli som den var innan jag fick barn och det begär jag inte heller. Men bättre än så här ska den bli iaf. Jag ska i alla fall känna mej nöjd. Men eftersom jag fortfarande ammar så tänkte jag inte banta. Däremot träna och tänka på att inte stoppa i mej bakelser och godis och andra frestelser sju dagar i veckan tänker jag bli bättre på.

Kommentarer
Postat av: Åsa

heja emma!! du kommer lätt fixa d 6kg om du tränar så o tänker på vad du äter!!Kram

2011-03-07 @ 07:51:34
Postat av: Emma

Tack Åsa! Jag hoppas verkligen på det! =)

2011-03-09 @ 12:23:48
URL: http://therocknrollangel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0