Julen varar ända till påska..

Man kan i alla fall tro det när man firar jul med oss. Men låt mej börja från början, det var ju ett tag sedan jag skrev.. igen..



Hela glada familjen hos barnens farmor och farfar på juldagen.

Vi börjar tisdagen den 21 december. Eller kanske kvällen den 20 dec. Jag satt på kvällen den 20 och svepte in julklappar efter att barnen hade somnat. Brukar sitta på golvet och göra det men tänkte att jag skulle sitta vid soffbordet i stället. kanske inte den bästa ställningen men bättre än att sitta på golvet tänkte jag. När jag vaknade på tisdagen kunde jag inte kliva upp ur sängen. När jag väl kom upp kunde jag inte gå. hade sååå ont i ryggen när jag förskte röra mej så jag grät. Både för att det gjorde så ont och för att jag blev rädd. Undrade vad detta kunde vara. Och inga värktabletter som man kunde ta eftersom jag ammar. Eller tja, Parnodil kunde jag ta och det gjorde jag. Hjälpte lite men inte helt. Hela tiden ont i ryggen vad jag än gjorde. Mest ont gjorde det när jag satt och jag kunde inte ens lyfta barnen eller böja mej ner. När jag stod, gick och låg ner så gjorde det bara ont.. Hemskt.
Dagen efter fick jag nog. Ringde ner till vårdcentralen och fick en tid. Doktorn undrade om jag hade skottat snö eller liknande som hade kunnat ge mej ryggskott men det hade jag inte. Bara slagit in julklappar och det var inte problemet. Han kom fram till att jag är överrörlig och då även överrörlig i ryggen vilket även är förklaringen till varför jag brukar ha ont i ryggen om dagarna. Är man överrörlig får man lättare ont i ryggen, ryggskott och liknande. Han frågade om jag varit gravid och det har jag ju. Han kollade mitt bäcken och kom fram till att jag fått en förskjutning i bäckenet.. Jag fick några tabletter som jag fick godkänt att äta trots att jag ammar. Inte så starka dock men inflamationshämmande. På kvällen ser vi att hela jag är sne. I midjan är högersidan rak och vänstersidan jättekurvig. Man ser verkligen hur jättesne jag är. Jag har inte lika ont dock och jag försöker äta tabeletterna mer sällan. Men doktorn sa att om det inte gått över om en vecka så skulle jag höra av mej till en sjukgymnast. Detta är inget jag orkar göra nu i mellandagarna men efter nyår ska jag ta tag i det. Orkar inte ha ont, även om det inte alls är lika mycket, men jag vill verkligen inte gå omkring och se så här sne ut hela tiden heller. Riktigt drygt.

Så när jag väl fått svar på vad det var jag hade ont av och började bli något bättre, vad händer då? Jo på kvällen den 22 så får Moa feber! Nej! Den 23 så var den tom uppe på närmare 40 grader! Hjälp! Men redan på julafton så försvann den och kom inte tillbaka igen! Blev väl rädd för tomten! ;)




Snygga killen på julafton



Söta tjejen på julafton


Så var det dagen men stort T (T som i Tomte =) )!
Max som hade väntat sååå länge på att få öppna den stora paketen i sin adventskalender kunde knappt förstå att det var dags. När vi sa till honom på morgonen att vi skulle gå och öppna den stora paketen så tittade han på oss och sa "i morgon". "Nej", svarar vi "idag är det imorgon. I dag är dagen man får öppna den stora paketen" Han bara ler och springer upp och öppnar paketen och blir jätteglad.
Hela julen består av massa paketer till barnen. Tomtar som Moa inte reagerar särskillt på och som Max blir spänd när han knackade på dörren men vänligt tog i handen och visade in till stolen vid granen där han skulle dela ut pakter. Svarade vänligt på tomtens frågor om han varit snäll och var paketen fanns och tackade ordentligt när han fick paket! Julafton firade vi tillsammans med mina syskon, min mamma och hennes familj och min mormor och morfar. Juldagen firade vi med Rickards familj och Annandagen med min pappa och hans familj och min farmor och farfar. Tomte tre dagar i rad för barnen! Detta gjorde att Max nu tror att tomten kommer varje dag. Han har ända sedan annandagen sagt att tomten kommer imorgon. Inte lätt att förklara för en tvååring att det är ett helt år tills tomten kommer igen.
Barnen fick som sagt en massa paket. Av oss fick dom varsin stol (se bild nedan). Dom fick en massa annat och om jag ska räkna upp allt så blir detta inlägget dubbelt så långt. Därför skriver jag bara upp en liten del. Tillsammans fick dom en rutschkana som är en klar favorit hos Max (Moa också fast hon inte åkt den lika många gånger som Max, men när hon gör det så skrattar hon) (man kan även koppla till en vattenslang så blir det en vattenrutschkana!). Max fick även en dammsugare, sagobok, en massa duplo i alla dess former och massa annat. Moa fick bland annat halsband, kläder, babyleksaker och en badrock. Både vi och barnen är alla mycket tacksamma för de fina presenterna och all god julmat och julstämning som har bjudits på i julhelgen från alla!

God jul och snart är det nytt år! Ta hand om er!



Max fina adventskalender som hans farmor har gjort till honom!




Julklapparna till barnen från oss!



Rutschkanan åktes på flitigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0