Aj aj min rygg!

För nästan exakt ett år sedan så satt jag och svepte in julklappar långt in på natten, gick sedan och la mej och sov och när jag vaknade på morgonen så kunde jag inte röra mej! Så otroligt ont i ryggen så jag grät! Åkte till doktorn som sa att det var mitt bäcken som var snett typ eftersom jag nyligen varit gravid och eftersom jag är överrörlig (något som han kollade när jag var där) och sa åt mej att röra på mej så mycket som möjligt trots att det gjorde ont så det blev rörelse i bäckenet så skulle det bli bättre. Fick några tabletter att äta så att det inte skulle göra så ont och om jag inte blev bättre inom två veckor skulle jag ringa till sjukgymnasten. När jag kommer hem tittar jag mej i spegeln och ser att jag är sne. Min midja är helt rak på ena sidan och jag har en jättekurva på den andra sidan. Inte konstigt att jag hade ont. Jag kan ju även tillägga att min ryggrad är sne sedan innan. Har "svängar" på två ställen på ryggraden och har haft det så länge jag kan minnas. Har gått hos ortoped och röntgat med jämna mellanrum men det har aldrig blivit värre eller förändrats sedan jag slutade växa. Ortopeden har sagt till mej att risken att jag ska få ont eller problem på grund av min svängda ryggrad är väldigt små så jag tror inte att det har något med denna smärtan att göra.
Jul och nyår kom och jag blev lite bättre men inte helt bra. Bestämde mej för att ringa sjukgymnasten efter nyår och gjorde så. Fick inte tag på någon just då och några dagar senare så blev det så klart bättre så jag struntade i att ringa igen.

Sedan dess har jag varit bra tills för några veckor sedan...

Kände då att jag hade ont i ryggen och såg mej i spegeln och såg att jag åter igen var sne! Suck.. Men denna gången är det inte en sådan grym extrem smärta utan mer en molande värk hela tiden. Inte roligt alls. Ringde till sjukgymnasten och dom hade cirka två till tre månaders väntetid, men denna gången ska jag verkligen gå dit vare sej det har blivit bättre eller inte! Kan ju behöva övningar som hjälper mej om det skulle hända igen.

Nu har jag alltså fortfarande ont. Drygt. Jag tror personligen att det beror på mitt plugg.. Är inte i rörelse lika mycket som jag var förr, jag åker buss till och från skolan och sitter i skolbänken hela dagarna och pluggar även en hel del hemma. Det tror jag är anledningen och att botemedlet helt enkelt är att jag måste ut och gå mer. När jag suttit stilla en längre tid så syns det verkligen på mej med att jag är mer sne än innan. Och att jag sitter som en hösäck (en sne hösäck dessutom) när jag åker buss och sitter allmänt gör ju inte saken särskillt bättre... och att jag bär Moa på den höften som redan står snett ut tror jag inte heller hjälper direkt...
Men vi får väl se vad sjukgymnasten säger när de väl har tid att träffa mej. Ska försöka skärpa mej och vara mer i rörelse och tänka på hur jag sitter tills dess.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0