Plommonchutney med chili

Min mormor och morfar har oförskämt mycket plommon på sitt plommonträd. Så när jag var och besökte dom så hittade jag ett recept på plommonchutney med chili i en av mormors tidningar och tänkte att detta ska jag prova på att göra! Vi gick ut och plockade en massa plommon, jag åkte ner till affären och köpte ingredienserna som jag inte hade hemma och började koka! Jag måste erkänna att resultatet blev väldigt gott! Det blev ganska mycket (gjorde en dubbel sats) så jag köpte lite finare burkar att förvara det i. Så kan man ju även ge bort några stycken! Roligare att ge bort något som man gjort än en blomma när man kommer på besök!

Jag tycker själv att jag har blivit väldigt "huslig" sedan vi flyttade till hus! Jag har ju både gjort körsbärssylt och nu plommonchutney! Rickard bara skrattade när jag sa att jag skulle göra körsbärssylt.. Jag är inte direkt den typen som är duktig på att stå i köket och gör det gärna inte om jag inte måste.. Men detta var kul och faktist ganska lätt! Blir nog fler gånger! Både Rickard och jag blev förvånade över att jag gjorde det och att resultatet blev bra!

Här är receptet på plommonchutneyn som jag gjorde:

Det här behövs:
1 kg plommon
1 dl vatten
9 dl strösocker
1 msk salt
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 1/4 dl vit vinäger
3 msk gula senapsfrön
1 röd chilipeppar

Gör så här:
1. Skölj plommonen, dela och kärna ur dem. Lägg i en stor gryta. Koka under lock med vatten i 30 minuter.
2. Tillsätt socker, salt, hackad lök och vitlök, vinäger, senapsfrön och finhackad chili.
3. Koka utan lock på medelvärme så att det bubblar lätt i ytterligare ca 45 minuter. Rör om då och då. Låt stå en stund och häll sedan upp på burkar.



Resultatet!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hey, ska det bli mos kan det inte misslyckas!!

2011-08-20 @ 21:14:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0