Önska mej lycka till!

Som ni alla säkert vet så håller Rickard och jag på med en tävling (för er som inte vet kan ni läsa om det HÄR), den som går ner 5 kilo först vinner. Det har gått så där... Tävlingen har pågått länge men väldigt lite har hänt.. Jag har gått ner cirka 2 kilo och Rickard har gått upp cirka 2 kilo.. Så det ser ju bra ut för mej än så länge!

För någon dag sedan så kände jag att nu måste något snart hända på vågen annars blir jag knäckt! Eftersom jag dessutom har godisförbud så är det så jobbigt för jag blir sugen och vill småäta annat hela tiden! Jag behöver en matsedel att gå efter! En vän till mej sa vid nyår att hon skulle gå på en soppdiet en vecka, hon har gjort det förr och tyckte att det var en bra kickstart på viktnedgången! Nyfiken som jag blev så gick jag in på internet och lyckades hitta ett recept och en matsedel som verkade stämma överrens med hennes beskrivning. Så på den resan är det och idag är första dagen på min soppdiet som varar i en vecka! En liten kickstart för att få igång min viktnedgång!

Tanken är att man ska äta soppan så många gånger om dagen man vill men allra minst 3 gånger! Man får äta så mycket man vill och som sagt även hur många gånger man vill. De poängterar även att man ska dricka minst 8 glas vatten per dag och det är något jag ska försöka med då jag vet att jag i vanliga fall är dålig på att dricka vatten. Men man ska inte bara äta soppa utan det finns lite annat man ska äta vid sidan av de olika dagarna. Vad det är kan ni se här nedan:

Så här ser receptet på soppan som jag ska äta ut:

 Ingredienser till soppa:
  • 6 stora gula lökar
  • 2 burkar konserverade tomater 800 gr
  • 1 mellanstort vitkålshuvud
  • 2 påsar löksoppa
  • 2 gröna paprikor
  • 4-6 morötter
  • 1 selleristjälk
  • 2 tärningar grönsaksbuljong
  • persilja
  • örtkryddor
  • 400 gram nötfärs (detta har jag lagt till, finns ej i grundreceptet)

Beredning:

  1. Ansa och skär grönsakerna i skivor eller bitar.
  2. Lägg den i en gryta 8-10 l.
  3. Strö över med löksoppa och lägg i buljongtärningarna.
  4. Häll i vatten så att det gott och väl täcker.
  5. Koka ca 30-40 min.
  6. Smaka av med soja om du vill.

 Så här ska jag äta de olika dagarna:

Dag 1 Soppa i stora mängder. Ät alla sorters frukter så mycket Du orkar men inga bananer i dag. Om du gillar melon så går det bra.

Dag 2 Alla sorters grönsaker, hur mycket som helst, kokta eller färska. I dag skall du undvika ärtor, säd och bönor. Soppa i stora mängder.

Dag 3 Alla sorters frukt och grönsaker (dock ej banan eller potatis). Soppa hur mycket som helst.

Dag 4 Soppa! Ät 5-8 bananer och drick 5-8 glas lättmjölk.

Dag 5 Ät 5-6 tomater och c:a 300 g nötkött. Mycket soppa!

Dag 6 Ät kokt fisk så mycket Du orkar samt olika grönsaker utöver soppan som vanligt.

Dag 7 Ät så mycket du vill av mörkt ris, grönsaker (kokta eller råa), sockerfria safter, te eller kaffe utan socker. INGEN SOPPA I DAG!


De påstår att man kan gå ner mellan 4-7 kilo per vecka med denna diet. MEN då min tankte INTE är att gå ner 4-7 kilo på en vecka (hälsosamt är att gå ner ca 0,5-1 kilo per vecka) så har jag gjort om receptet och min vecka lite...

Det jag har ändrat har jag gjort i samråd men min egen kost-"expert", min sambo (och motståndare i tävlingen) Rickard. Han har läst nutrition och livsmedelsvetenskap i tre år och dessutom läst en del kurser som handlar om kost och träning, så han får vara min guru i detta. Enligt honom så är det alldeles för lite proteiner i denna dieten, så om jag inte vill gå ner i muskler (vilket jag absolut INTE vill, de få jag har vill jag gärna ha kvar..) så måste jag få i mej lite mer proteiner. Enligt honom så fungerar det bra med att till exempel dricka mjölk. Så det jag har gjort är (som ni ser i receptet) lagt till 400 gram nötfärs i soppan men även så ska jag dricka ett glas med mini-mjölk vid varje mål soppa. Och, enligt Rickard, för att inte gå ner i muskler så ska jag vara noga med att inte gå och lägga mej hungrig, för då bryter kroppen ner muskler under natten eftersom kroppen behöver energi även under natten. Och så ska jag försöka träna musklerna också. (Rickard får rätta mej och gärna kommentera om jag har skrivit något som är fel efter vad han sa... just nu ligger Rickard och sover för han har jobbat natt så därför kan han inte rätta mej nu i skrivande stund).

Och så ska jag dricka kaffe... Tyvärr så har jag byggt upp ett litet kaffeberoende, så om jag ska lyckas hålla mej vaken om dagarna så måste jag tyvärr dricka ett par koppar kaffe per dag, fast kaffe innehåller ju inte så mycket kalorier direkt..

Det jag gillar med denna diet är att man får äta så mycket soppa man vill och så mycket frukt och grönt (eller vad det nu står för dagen) som man vill. Mitt mål är ju inte att svälta mej direkt....
Så idag startar jag på dag 1! Första soppmålet är intaget och snart är det dags för mål nummer två! Vi får se hur det här fungerar och hur min egna variant av den här dieten fungerar, om jag nåt mitt mål att förlora ett kilo eller två utan att gå hungrig. Förhoppningsvis kanske mitt sötsug också försvinner i samband med detta! Kan ju hoppas! Jag tänkte skriva lite varje dag här på bloggen om hur det går med soppätandet, hur många dagar det tar innan jag tröttnar och hur jag mår och känner mej och självklart om en vecka skriva hur resultatet blev! Så önska mej lycka till nu så kör vi!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0