Moa 18-månader

Vid 18 månaders ålder får man ta med barnen på ett läkarbesök på BVC där de kolla hur barnet mår, väger, mäter och frågar lite frågor. Dessutom får barnet en spruta med vaccin vid detta tillfälle. Idag var det Moas tur för detta besöket.

Vikt och längt såg bra ut. Hon vägde 12,2 kg och var 81 cm lång. Vikten var förväntad för hon brukar gilla att kliva upp på vår våg vi har här hemma så där kunde jag ana vad det skulle hamna. Längden däremot är svårare att kolla. Hon vill ju inte direkt vara stilla längre än nödvändigt så det har varit svårt. Min gissning var att hon inte var över 80 cm än men tji fick jag för det var hon visst! Om man tittar på "normal"-kurvorna så följer hon längden för "normal" (gillar inte riktigt att kalla det för normal men ni vet vad jag menar...) och vikten låg hon cirka en "kolumn" över "normal" och det är normalt för Moa. Innan har hon legat cirka två kolumner över men vikten dalar lite på kurvan (hon går inte ner i vikt men hon ökar inte i samma takt som innan) vilket är helt normalt att barn gör nu när de rör på sej så mycket mer än de gjorde när de var små bebisar.

Sprutan gick väl ok den med. Visst skrek hon förfärligt när hon fick den men det räckte att vi kom ut i väntrummet igen så var det som att vända en hand. I ena andetaget grät hon med tårar så jag trodde hon aldrig skulle bli glad igen och i nästa så pekar hon på en leksak, säger "där" och försöker förtvivlat ta sej ner från min famn... Vad ska man säga... Detta barn! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0