Vilken underbar kväll!

Jag har inte haft några lektioner i skolan idag utan varit hemma men haft otroligt mycket skolarbete att göra hemma. Jag har fortfarande inte riktigt lärt mej hur mycker man hinner på en dag så som vanligt trodde jag att jag skulle hinna med mer än vad jag gjorde. Detta gjorde mej stressad och lätt irriterad när barnen eller Rickard kom och störde mej. Vilket de gjorde ganska ofta, fast det är faktist väldigt mycket mitt eget fel också för jag valde att sitta i vardagsrummet vid pysselbordet (med andra ord mitt där de befinner sej större delen av dagen). Kanske ska förklara varför jag valde att sitta där.. Jo för det skolarbete jag skulle göra idag krävde en dator (min laptop) och en massa plats för böcker och papper för att läsa och räkna. Och då passar pysselbordet bäst. I datarummet har vi för stökigt så jag får inte riktigt plats med alla mina papper och grejer och i sovrummet som jag ibland har stängt in mej på blir det efter en stund för kallt att sitta och där finns inget bord att sitta vid utan jag får sitta i sängen och det är inte särskillt bekvämt att göra det en hel dag... Men jag måste ändå erkänna att det är skönt att sitta så man har lite koll på vad de andra gör och kan prata lite med. För- och nackdelar även här. Hur man än vänder på det... för- och nackdelar...

Men när Rickard åkte för kvällen för att träna fotboll bestämde sej den irriterade mamman sig (jag) för att släppa allt vad skola hette och inte ägna en tanke åt det utan nu bara tänka på barnen! Och vilken kväll det blev! Först småplockade vi lite i badrummet men sedan förstod jag att barnen började bli trötta. Max sa att han var hungrig och jag tänkte att jag skulle koka lite havregrynsgröt till dom men "hans mage skrek efter yoggi", som han själv uttryckte sej, och då ville Moa med det. Okej det fick bli yoggi till kvällsmat. Barnen åt jätteduktigt själva utan minsta protest och var jätteglada och duktiga hela måltiden. Efter det gick vi och tvättade av oss då jag plötsligt fick låten om följa John på hjärnan. Ni vet den där "Ni måste gå där jag går, där jag går, där jag går, ni måste stå där jag står, ni måste följa John. Ti dam, ti di, och ni följer efter mej, så kom, var med, och ingen får säga nej, det blir tilletidi och tilletidam ti dej." Ungefär.. Vet inte var låten kommer ifrån men vet att vi hade den på skiva som barn och helt plötsligt dök den upp. Jag förseslog för barnen att vi skulle leka "Följa John" och trots att de inte visste vad det var för lek (för de har aldrig lekt den innan) så var dom inte sena med att säga ja. Så jag var John först och båda två gick efter mej och hoppade när jag hoppade, viftade med armarna när jag gjorde det och så vidare och så vidare. Båda barnen var jätteduktiga och tyckte det var superkul! Sedan bytte vi så Max fick vara John och sist Moa. Trodde Moa skulle vara för liten för den leken men hon förstod snabbt vad det var Max och jag höll på med så hon hängde med! Hon tyckte faktist det var lika kul som vi, men jag tror hon tyckte det var roligast att få vara John för hon tjöt av skratt när vi gick efter henne och gjorde samma saker som henne, skrek när hon skrek och slänge oss i sängen när hon gjorde det! Underbart!

Så var det dags för att borsta tänderna. Barnen var ju trötta. Och inne på toaletten så lekte vi tigrar och morrade åt varandra. Mycket roligare att borsta tänder och klä på pyjamas när man är en tiger!

Sedan var det dags för mysstund och saga i mamma och pappas säng. Kvällens saga var Aladdin. Max älskar ju alla sagor, Moa kan vara lite mer kräsen, men denna gillade de båda! Den innehöll ju bilder på både hästar, apor, tigrar, papergojor, kameler och flygande mattor!

När sagan var slut så somnade barnen hos mej på varsin arm. Klockan åtta. Perfekt enligt mej! Jag passade på att mysa en extra stund med de båda innan jag bar över dem i sina sängar. Underbar kväll!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Kan förstå att det blir jobbigt att plugga när de kommer att stör. Men du kan ju köpa en sådan datakudde att ha på knä så du kan sitta i sängen och plugga. Jag sitter alltid i soffan eller i sängen, är nog inte bra för ryggen, men om man sitter med en sådan datakudde i knä så kommer datorn högre upp och man kan sitta rakare i ryggen.

Men slutet av kvällen lät väldigt mysigt :D

2012-02-27 @ 20:42:42
URL: http://johannamsvensson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0