Uppladdning för Göteborgsvarvet

Förra veckan var det vårruset som gällde. Därför sprang jag lite kortare rundor i början av veckan (måndag 5km och tisdag 6km) för att känna efter hur det var att springa ungefär den sträckan jag skulle springa under vårruset (torsdag 5km).

Vårruset gick ju som sagt bra och i kalendern hade jag planerat in en långrunda i lördags för att försöka få några mil till sprungna innan göteborgsvarvet som är nu på lördag.

Så i lördags var det dags för långrunda. Min tanke var ca 15km men det tråkiga är att min rädsla för ormar har gjort att jag inte vågar springa vissa delar av min 15km runda.. Jättelöjligt, jag vet, men sån är jag!
Bestämde mej därför för att ta en annan runda som jag visste skulle vara runt 15km lång.

När jag begav mej ut på rundan kändes allting så himla lätt! Jag kände mej som en duracell-kanin som kunde springa hur länge som helst! Och tiderna jag gjorde per kilometer enligt min app endomondo var bra! När jag närmade mej 15km hade jag en kilometer kvar hem men jag kände mej pigg och inte alls sugen på att sluta nu! Så vid en korsning så valde jag att istället för att ta höger och komma hem så tog jag vänster för att ta en runda till! Sån energi jag hade! Måste ha varit för den stora glassen från glassiären som jag åt tidigare på dagen!
När jag nästan var hemma så sa min app att jag gjort 19km så jag tog en liten runda till och enligt appen så hade jag gjort 20.77km när jag kom hem! Och på en bra tid dessutom! En tid som jag hade varit nöjd med om jag fått på göteborgsvarvet! Hoppas bara att jag kan prestera (minst) lika bra på lördag när det väl gäller.. För att dubbelkolla sträckan jag sprang (litar inte alltid helt på telefonen) så mätte jag över en karta på nätet. Jag vet att det inte blir exakt så heller men man får ändå ett ungefärligt svar som jag kan jämföra med vad appen tyckte. Sträckan jag mätte på nätet blev 500meter längre så jag tänker godkänna både sträckan och tiden som endomondo-appen sa. :) så totalt för veckan blev det cirka 36km (5+6+5+20).

När jag kom innanför dörren hemma efter rundan började jag frysa. Tänkte att det nog var kallt ute och att jag inte märkte det när jag sprang. In i duschen lite snabbt men inte ens då blev jag varm! Trots att jag hade på varmare vatten än jag brukar! När jag såg mej i spegeln så var jag till och med blå om överläppen! Klädde mej varm, tog fram täcket och mös ner i soffan. Då började jag nästan må illa! Hallå! Vad är detta? Rickard dukade fram mat till oss och jag åt och började må bättre fast frös fortfarande och kände mej allmänt sjuk! Rickard förklarade att man kan må så när man har kört slut på kroppen ordentligt...
Efter påfyllningen av mat och lite gotte så mådde jag bättre men frossan blev jag inte av med förrän efter att jag hade gått och lagt mej! Vilken konstig känsla det var...

Då kan man ju fråga sej om det var bra eller dåligt att ta ut sej så en vecka innan det stora loppet? Jag hoppas det..
Idag (måndag) och på onsdag är tanken att jag ska springa en mil vardera och sedan vila torsdag och fredag. Ni andra som har lite bättre koll på det här med laddning inför ett sådant här lopp, verkar detta som ett bra upplägg eller är det dömt att misslyckas? ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0