Tvåbarnsmamma och i god form!

Idag var det dags för ett besök hos företagshälsan för mej. Inte för att något är "fel" på mej eller så utan för att mitt jobb har ett sammarbete med företagshälsan, något som kallas för "LivsMål". Detta innebär att man blir kallad var 5:e år (när man fyller med 5:a eller 0:a på slutet), dock så har jag ju fyllt 26 år nu för det har tagit en tid för dem att kalla alla som fyller så det drog ut lite på tiden men för mej så tyckte jag bara att det var bra eftersom jag åter igen har börjat hitta min form igen och var väldigt nyfiken på hur jag låg och hur jag förändrats under de fem senaste åren.

LivsMål går ut på att man först träffas och får fylla i ett "balanshjul" om hur man upplever sin kost, träning, sociala livet och så vidare. Sedan får man, om man vill, göra ett konditionstest, kolla kolesterol och blodsocker och ställa sej på en våg som mäter kroppsfett och övrig kroppsmassa. Efter cirka ett halvt år så återkommer man och gör samma test och ser om man har förbättrats eller vad som har hänt.

Självklart så ville jag göra alla test och jag var extra intresserad idag av att se hur min kroppssammansättning och min kondition är, så här fem år senare varav undertiden jag har hunnit få två barn...

Jag var beredd på att det inte skulle vara några siffror som liknade de förra direkt men mitt mål var att jag skulle försöka nå de siffrorna till nästa gång (om ett halvår alltså)...

Första testet jag gjorde var vågen som mäter kroppssammansättningen. Den var inställd på att dra av 1kg för kläder men jag är osäker på att jag hade så mycket kläder. Resultatet var att vågen visade oehört få kilo, till och med så att även om jag lägger på det kilot som hon drog av så vägde jag ett kilo mindre än vad jag gör på vågen hemma. Så det är ju inte helt omöjligt att jag gått ner ytterligare lite i vikt.
Och tro min förvåning när det visade síg att värdena på min kroppssammansättning inte skiljde sej alls mycket från för fem år sedan?! Jag hade lite mer fett men det gjorde inget för förra gången låg jag under det rekomenderade värdet och idag låg jag 0,4% (3hg) över lägsta nivån för vad jag ska ligga och hon tyckte inte jag skulle förlora mer fett. Jag hade även mindre vätska i kroppen och mellan 0,2-0,5 kg mindre i muskler bara, jämfört med förra gången. Väldigt bra värden tyckte hon eftersom jag som sagt fött två barn sedan sist. Så till nästa gång ska jag försöka få upp muskelmassan lite mer! Så roligt när man kan se och jämföra resultat!

Mitt blodtryck, kolesterol och blodsocker såg även det bra ut. Fast det var väl väntat.

Och så dags för konditionstestet! Lite nervöst eftersom jag i princip inte har tränat någon kondition alls den senaste månaden (eller tränat överhuvudtaget för den delen). Men jag trampade på bra och det kändes som om så dåligt borde jag ändå inte få. När resultatet kom så tittade hon på det och sa först att min syteupptagningsförmåga enligt hennes tabell för mitt kön och ålder var hög. Det såg väldigt bra ut med andra ord. Och när hon sedan tittade på siffran som mäter konditionen så såg hon att den var mycket hög. Hon till och med sa att det var bland de bästa siffror hon sett och definitivt i topp bland de som jobbar på samma företag som jag! Även om jag hade varit kille så hade denna siffran gett mej en mycket hög kondition som resultat. Hon pratade mycket och väl och denna siffran och det värmde gott! Ett av de bästa hon sett! Det kommer jag leva länge på... Jag är kanske inte så "otränad" som jag tror!?

Vi jämförde även konditionen med för fem år sedan och den hade förbättrats mycket (fast jag hade även då mycket hög kondition så var siffrorna bättre idag). Hon var imponerad och jag var väl mest chockad.. Vad skulle jag sätta som mål nu då? Målet fick bli att behålla/förbättra konditionen ytterligare och att behålla de fina värdena jag har i övrigt (eller förbättra om möjligt). Och att jag ska prioritera träning och familjen! Det tyckte jag lät som bra mål och jag känner mej nu väldigt motiverad för att förbättra och finslipa mina värden och siffror ytterligare! Detta besöket hos företagshälsan kom precis lägligt för att jag skulle hitta ny motivation och få bekräftat att det jag kämpat för under den senare tiden har gett resultat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0