Max 3 år!

Jag kan inte fatta att jag redan skriver detta inlägget... Var ju inte alls längesedan jag skrev inlägget "Max 2år!". Men logisk som jag är så inser jag ju att det måste ha varit ungefär ett år sedan jag gjorde det. Hjälp vad tiden går fort!

I torsdags blev alltså min lilla prins 3 år! Han är stor kille nu och det märks på många sätt! Han är väldigt förståndig att prata med. Han argumenterar och diskuterar, förstår ironi och skoj och säger ibland saker som gör att man undrar hur gammal han egentligen är. Han är snäll och sköter om sin lillasyster (för det mesta). Är hon ledsen (av någon annan anledning än att han gjort henne ledsen..) så är han inte sen med att trösta henne genom att ge henne en kram, ge henne en leksak eller hitta nån god matbit i skafferiet att ge till henne! Dom busar tillsammans nu på ett sätt jag inte trodde de skulle göra förrän de blev äldre. Så härligt att se!
Max har även börjat sova utan blöja. Han har varit blöjfri om dagarna sedan i vintras (alltså ganska länge) men om nätterna så har det varit 50/50. Så kom jag på tanken att för en vecka sedan prata med honom om det, han är ju trots allt så stor så han förstår. Så när vi bytte om till pyjamas och "nattkalsong" (=blöja) så berättade jag för honom varför han hade det och sa att om han inte kissar på natten så behöver han ju inte ha den utan kan sova i kalsonger. Sedan dess har han inte kissat på natten! Så i natt är tredje natten i rad med kalsonger! Härligt! Vi har inte lagt ner så mycket tid på att bry oss om nattkissandet då vi vet att det sker undermedvetet och inte är meningen men jag kände att det var på tiden att försöka med något i alla fall. Och "peppar peppar.." så har det funkat än!

Max 3 årsdag började med en sovmorgon, för honom alltså. Medans han sov så var jag ute och hämtade tidningen (då vi visste att han var med på minst en bild bland födelsedagsbarnen) och satte upp flaggorna. Vi städade lite och när Max sedan vaknade så gick vi in med paketer till honom och sjöng! Han blev jätteglad för han har gått och pratat om sin födelsedag länge. Roligt nu när han kommer upp i åldern då det är spännande att fylla år! Minns själv känslan och så härligt att se att Max känner så nu! Utav oss fick han en skruvdragare (leksaks) och låtsatsmat till sitt kök. Han fick även en cykel av oss men den fick han tidigare i sommar så han kunde använda den lite mer. Lekstugan är även en födelsedagspresent till honom och Moa.
Efter paketöppnandet blev det frukost på sängen! Busigt tyckte både Max och Moa!
Sen var det dags att granera tårtan! Max hade bestämt sig för en båttårta och så blev det!



Man ser inte riktigt på bilden hur stor tårtan är men jag kan ju informera om att den är 4 (!!) lager hög!

Tyvärr så var jag tvungen att åka upp till skolan en sväng men när jag kom hem sedan så blev det stort kalas med många gäster! Max fick bland annat ett biobesök, en eldriven bil (!!), ett tv-spel (enklare från tre år) med spelen Nalle Puh, Lejon Kungen, Byggare Bob och Musses klubbhus, han fick ett målarstaflit (ett sådant från IKEA med svart tavla, papper och whiteboard), en motorsåg med hjälm, böcker, lite kläder, en kassa-apparat, verktygsbälte och verktyg... tror jag fått med allt... Jag är så förvånad över att han fick så mycket saker och framför allt att nästan alla sakerna är "stora" och "rejäla"! Inte en massa småplutt hit och dit utan släktingar har lagt ihop med varandra för att köpa något större och rejälare och trots det fick han så här mycket! Max blev verkligen jätteglad för allt han fick och lekte med det hela dagen och halva natten! Och så dagen efter och ja.. ni vet! Han leker med de nya sakerna hela tiden!

Efter ett långt och fartfyllt kalas (precis som barnkalas ska vara) så somnade han framåt midnatt när vi läste en av böckerna han fick. Och jag kan lova att han sov med ett leende på läpparna den natten!

Här kommer lite bilder på Max från den 15 september:



Max 15 september 2008 - nyfödd!




Max 15 september 2009 - 1 år!




Max 15 september 2010 - 2 år!




Max 15 september 2011 - 3 år!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0