Hur blev jag sån här?

Jag har alltid varit en träningsnarkoman (som mina vänner så fint kallade mej när jag åter igen skulle iväg och träna). Detta har ju då innebärt att jag aldrig har behövt bekymmra mej så värst mycket över vad jag äter. Jag har kunnat äta nästan vad jag vill för vågen har aldrig ändrat sej ett gram.

Nu sitter jag här, fem kilo mer på kroppen än vad min normalvikt vill ha och vet inte riktigt hur jag ska göra. Har hamnat i en ond cirkel av att äta massa gott (det är ju sommartid med grill och efterrätter som avlöser varandra) och inte röra på mej. Hur kommer det sej att det är så svårt att bryta den där onda cirkeln med att det är så lätt att komma ur den goda cirkeln när man väl har en?

Nu har jag iaf lagt upp en plan och om jag skriver in planen här så kan jag inte "fuska" lika lätt! =) Min tanke är att min vecka ska se ut ungefär så här:
Måndag: 30 min löpning + lite styrka hemma (inget överdrivet utan lagom så man orkar med det och det inte tar så långt tid så man inte kan skylla på att det tar för lång tid.)
Tisdag: Promenad (ingen bestämd tid eller längd utan bara att jag ska ut och röra på mej) + lite styrka (de muskler jag inte kör när jag springer)
Onsdag: 60 min löpning + styrka
Torsdag: Promenad + styrka
Fredag: 90 min löpning +  styrka
Lördag: Promenad + styrka
Söndag: Vila

Jag började med detta i måndags då jag var ute och sprang i 30 min men det blev ingen styrka efter. Kom fram till att försöka börja lite mjukt då jag inser att detta är ett ganska så hårt schema att börja med efter att inte ha rört på sej på två månader. I tisdags gick jag och Moa till affären fram och tillbaka och ingen styrka då heller. Igår (onsdags) var jag ute och sprang i 60 minuter och gjorde lite styrka.
Idag är tanken att hela familjen ska ut och promenera en runda så än verkar mitt schema funka någolunda.

Det jobbigaste än så länge har varit att hitta rundor att springa. Jag vet en runda som är ca 30 minuter men ingen som är 60 och 90. Vill inte springa flera varv på 30 minutersrundan för jag hatar att springa varv. Jättedrygt att vara "hemma och vända" och bege sej igen. En lång runda tycker jag är skönare. Min syrra hjälpte mej igår att hitta en runda på 60 minuter och mej internets hjälp har jag hittat en runda som borde vara ca 90 minuter. Det återstår och se när jag provar den imorgon! =)

Igår när jag sprang använde jag min iphone-app endomondo. Jag är inte så teknisk av mej och är nybörjare på denna appen men kan ändå starkt rekomendera den! Både enkel och rolig att använda då den registerar varje kilometer du går eller springer och du kan sedan se data över var du sprungit, hur snabbt osv. Den ska öven gå att använda vid övriga idrotter men det har jag inte provat än. Är som sagt än så länge nybörjare på den appen.

Min tanke är att börja med att få bukt på träningen och sedan brukar kosten komma ganska naturligt samtidigt. Jag blir inte lika gottesugen när jag tränar och så gör det inte lika mycket om man unnar sej ibland om man tränar. Men när jag börjar få ordning på träningen ska jag återuppta mitt vägande av mat och fylla i matdagboken som jag har på internet för att få lite bättre koll på även det.

Det jag vill uppnå med detta är att återfå min normalvikt, bli bättre på långdistanslöpning (något som jag tycker är kul), få tillbaka så mycket som möjligt av den benstyrkan jag hade när jag var aktiv pingisspelare, få tillbaka min fasta fina rumpa och framförallt försöka få en platt och fin mage! Det där med magen vet jag är det svåraste men samtidigt det jag främst vill uppnå.

Så önska mej lycka till så kör vi! Är det någon som vill hänga med på en runda någon gång, löpning eller promenad, så är det bara att höra av sej. Jag är inte feg för annan sorts träning heller för den delen så bara hör av er om ni inte vill träna ensamma! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0