Alla hjärtans dag

I måndags var det Alla Hjärtans dag. Det firades inte alls här hemma är jag väl villig att påstå. Rickard var knappt hemma på hela dagen utan vi passade på att göra hemmagjord pizza o äta chokladhjärtan på söndagskvällen istället. Minst lika mysigt det. Barnen fick en gemensam present av oss. Boken "Stora sagoboken om All världens prinsessor". "Hmmm" tänkte jag först när jag såg den. En flickbok både pga namnet och att den är rosa. Den ser väldigt puttisnuttig ut... Men så öppnar jag boken och läser om vilka sagor som är med; Askungen, Snövit, Guldgåsen, Rubinprinsen, Prinsessan på ärten, De tovl jägarna, Grodprinsen, Pinocchio, Mästerkatten i stövlar och många fler. Helt vanliga klassiska sagor enligt mej! Att det finns en flicka som är någon form av prinsessa med i många av sagorna är väl helt normalt? Tyckte inte alls att det var en flickbok efter att ha öppnat den och definitivt inte efter att ha läst några sagor ur den. Igår kväll läste jag en saga för Max där det inte ens var någon tjej med! Tror dom spelar på att prinsessor verkar vara vääldigt populärt nu och jag tror säkert att dom får sälja några extra exemplar till småflickor när dom ser bokens titel o färg. Grattis till dom i så fall. Själv köpte jag den pga innehållet!

Jag gillar skarpt sagoböckerna som innehåller många sagor. Passar bra att läsa för Max när han ska somna. Om han inte somnat när första sagan är slut så är det bara att fortsätta på nästa, utan att behöva gå iväg till bokhyllan och byta bok. Men det måste vara lagom mycket text på varje sida så det inte blir för långtråkigt med samma uppslag länge och självklart fina bilder! I julas så läste jag ur "Jultomtens stora sagobok" för Max. Jätteroligt att bygga upp en liten förväntan inför jul med hjälp av sagorna. I julklapp fick han en sagobok med sagor av Bröderna Grimm (som hans moster lånar för tillfället! Det fanns en bild på hur Hans o Gretas styvmor såg ut och det fanns inte i hennes sagobok så hon ville gärna låna den och titta på henne! =) ). Barnens moster (den minsta av dom) har en sagobok som heter "Min stora Sagobok" (Enkel titel, behöver inte vara krångligare än så!) som verkar vara bra. Där finns t.ex. De tre små grisarna, Hans o Greta och Rödluvan. Ska hålla ögonen öppna för om jag hittar den. Roligt med sagoböcker! Tycker även jag! Väldigt mysigt sätt att söva Max på (Moa är än så länge för liten för att somna till sagor.). Man får en liten mysig stund tillsammans på kvällen att kela i soffan och läsa en spännande saga! Hoppas Moa också kommer gilla sagor lika mycket som Max.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0