Moas dop!

I söndags var det dags för Moas dop! Något som vi länge sett fram emot o planerat. Huvudfadder (som det så fint heter idag, förr hette det gudmor) var min näst yngsta lillasyster Annie, fadder var även min äldsta lillasyster Jonna och Rickards storebror Roger.
Dopet blev kanon o inleddes med att vi gick fram i kyrkan o eftersom vi hade enbart dop o ingen gudstjänst så fick vi bestämma utformandet på större delen av dopet! Så jag läste tackbönen som man brukar be för barnet o efter några ord från prästen så gick Rickard för att spela o sjunga Niklas Strömstedts låt "Nu har det landat en ängel". Jag kunde knappt hålla tårarna borta (även om jag har hört honom spela låten ett x antal gånger hemma o var beredd på att detta skulle komma) o jag vågade inte titta på släkt o vänner för jag anade att även där skulle det finnas de som försökte hålla tårarna borta o då skulle det bli ännu svårare för mej att göra det. Max var inte jättenöjd över att vara framme i kyrkan (han skulle till "momo" sa han, som alltså betyder GamlaMorfar) så jag fick bära honom. Detta lyckades vi med halva dopet, sedan fick vi släppa ner honom så han kunde gå till "momo". Psalmerna vi hade valt att sjunga var "Du vet väl om att du är värdefull", "Gud som haver barnen kär" och "Tryggare kan ingen vara". Dessa valdes pga att de är fina o handlar om barn, ganska logiskt.. Jonna hällde upp dopvattnet o Moa blev döpt. Hon skrattade hjärtligt åt prästen när han hällde vatten på henne. Som avslutning på dopet sjöng Nathalie Könönen (min bästis lillsyrra) "Theos sång" (finns att höras på youtube, dock inte från vårt dop med från ett annat dop). Även denna gången var det svårt för många att hålla ögonen torra. Mycket vackert! Mycket nöjda med dopet tog det lite foto på oss. Annie tror jag fick träningsvärk efter att ha hållt en över 7,5kg tung Moa i över en halvtimme men var väldigt glad ändå! =)
Efteråt blev det smörgåstårta o tårta på församlingshemmet. Smörgåstårtorna var vi lata denna gången o beställde men tårtorna gjorde vi själva (satt uppe till kl halv tre natten innan o gjorde dom färdiga!). Moa fick väldigt många fina och roliga presenter av alla o vi är väldigt nöjda med dopet!

Tack så mycket alla som ställt upp på alla sätt med städhjälp, sång, faddrar o barnpassning med mera som fick denna dagen att bli så underbar!




En glad liten doptjej!




Moa med familj o faddrar





Tårtorna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0